-
2016-12-28 kl. 19:09 #1020
Gabriella
DeltagareHejsan!
Jag ligger rejält efter med veckorapporterna (min senaste skickades v. 48) p.g.a. bortresande, dunderförkylning och allmän tidsbrist. Men nu ska jag försöka mig på en så detaljerad sammanfattning som möjligt:
1) Jag har sedan v. 49 inte roterat lika strikt, men känner ändå att jag har blivit ofantligt mycket bättre på att variera mina måltider. Jag roterar fortfarande enligt 4-dagarsprincipen, men vissa grönsaker, baljväxter, kryddor och nötter överlappar till viss del. Jag har sedan i mitten på november av förklarliga skäl skurit ned på tillskotten, men har nu sedan vecka 51 kört på full/nästan full dos för alla tillskott. När jag började med de nya tillskott som jag fick under mitt individuella samtal 16/12 så mådde jag till en början illa i samband med att jag tog dem, men det har gått över. Jag har beställt rekommenderat B6-tillskott (via Margareta) och Agnus Castus via den länk Sanna rekommenderade. Det jag funderar över är vilka av de andra tillskott som jag hittills har fått som i fortsättningen kommer att vara ”nödvändiga” för just mig. Det är svårt att urskilja vilka jag verkligen rekommenderas fortsätta med och vilka som jag skulle kunna vara utan. Det vore alltså fint att få en rekommendation gällande de ”gamla” tillskotten.
Jag följer även de individuella rekommendationer jag har fått (ang. t.ex. ökat intag av rött kött, C-vitamin, fett och lågglykemisk kost). Jag försöker hela tiden ligga ett steg före vad gäller blodsockret och ser till att alltid ha nötter, frukt eller nån grönsak i beredskap, och då är målet att fylla på INNAN jag känner att blodsockret börjar svikta.
2) Allmäntillståndet har varit lite svårt att avgöra eftersom jag åkte på en dunderförkylning som efter ett julbord och intag av liite liite vitlök och ost med ägg i, kulminerade i en ny (?) förkylning som jag fortfarande lider sviterna av. Vid senaste provtagningen låg mitt TSH på 1,8 vilket är en förbättring. Fnular lite på om min Levaxin-dos (162,5 mcg) kan vara något för hög, men jag vill avvakta och inte justera dosen alltför lättvindigt. Från att stadigt ha legat på i snitt 52 har min vilopuls gått upp och ned mellan 54 och 56. Svårt att veta vad det beror på.
3) Så här i efterhand tror jag att jag de senaste veckorna har varit mer stressad än jag insåg i stunden (dock har det varit långt ifrån så illa som det var i oktober). MEN jag märker att jag har mycket lättare att stressa av och att koppla bort stressmomenten. Har börjat läsa ACT-kompendiet och tycker att det som står där är vettigt, och jag har så smått börjat anamma de olika tipsen. Jag knackar, inte varje dag, men jag vill få in det som rutin åtminstone en gång/dag. Eftersom jag har varit förkyld kom jag av mig med relaxatorn, men ska börja använda den dagligen hädanefter.
4) Jag tänker på att gå den där lilla extra biten och jag överträffar mina dagliga stegmål i princip varje dag (i snitt ca 8500-9500 steg/dag, ofta över 10 000). Eftersom jag har varit förkyld har jag inte kunna träna, men jag längtar efter att börja komma igång igen. Körde mycket yoga förut och vill börja med det igen – för både kropp och själ. Sen har jag anmält mig till Tunnel Run 25 mars och det ska bli spännande att se hur kroppen funkar nu när jag mår bättre (sprang mitt första lopp (Midnattsloppet) någonsin i somras innan pilotstudien hade börjat).
5) Jag har de senaste två veckorna (v. 51 och 52) sovit väldigt mycket, ca 8,5-11 h/natt. Har inte känt mig trött om dagarna, men har i princip kunnat/behövt sova mer än vanligt. Kanske beror det på att jag återhämtar mig efter förkylningen.
Och det var allt min lilla hjärna orkade frammana efter första arbetsdagen efter julledigheten.
Gott Nytt år!
Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.