• 2017-06-04 kl. 11:20 #1195
    Cathrine
    Deltagare

1. Hur det går m diet + tillskott
    Jag trivs bra med att utesluta de 37 livsmedel som jag hade antikroppar mot, bla gluten, mejeriprodukter, ägg, paprika och jordnötter. Jag har återinfört några få: cashewnötter, linser, chilipeppar och senapsfrö. Har inte märkt något negativt av det. Men det är å andra sidan svårt att veta varför jag är så fullkomligt utmattad igen. Häromdagen åt jag lite ost, glutenbröd och grädde, vid samma tillfälle. Mådde inte dåligt. Jag tänker ändå fortsätta att utesluta sånt, men bra att veta att om det vid något enstaka tillfälle bjuds på mejeriprodukter och gluten, så kan jag vara lite matnonchalant.

Sockersuget kvarstår och är jättejobbigt. Jag inser att det beror på att kroppen skriker efter energi, men den insikten hjälper mig inte att motstå.

Jag har kvar massor av kosttillskott och ser fram emot att börja med dem så småningom igen, men jag har ännu inte gjort det pga justeringen av Levaxin som pågår.

2. Allmäntillstånd och ev förändringar i hur ni mår, dvs ev nya symtom o/e förbättringar.
    Jag är fortfarande totalt utmattad och energilös. Känner mig ofta som att jag är i en liten bubbla och vill helst vara ensam. Jättejobbigt att tvingas gå till jobbet, i mina tankar finns bara önskan om att gå hem och att vara ledig. Inget bra upplägg på ett liv. Är även trött hemma, men då min sambo är mycket förstående så finns inga krav på prestation. Bara från mig själv förstås, eftersom jag gärna vill bli mig själv igen. Är så trött på att vara trött. Det känns som att jag kommer att få vara trött tills jag blir pensionär och då kommer jag att vara trött både av ålder och den här eländiga hypotyreosen, men då slipper jag åtminstone jobba och kan ta saker i min egen takt istället.

Kontakten med Endokrin på KS är tyvärr inte så hoppingivande. Jag fick träffa en ST-läkare som inte var kompetent, hon strulade till det mesta, kunde mindre än jag om hypotyreos och skrattade bort mina besvär. Överläkaren som jag begärde skulle komma in var inte mycket bättre, hon verkade inte alls ha tittat på min remiss och provsvar. Nu har jag väntat i 6 veckor efter den pyttelilla Levaxindoshöjningen (tar 100 ug nu mot tidigare 75 ug 5 dgr och 100 ug 2 dgr/vecka) samt helt borttag av Lio (överläkarens beslut) och lämnade nya blodprover i fredags, 2/6. Jag får ingen ny tid hos Endo, utan de ska bara ringa. Kul bemötande! Jag känner mig totalt oviktig och till besvär. Har inget hopp om att de ska hjälpa mig. ST-läkaren tog inga prover för östrogen eller progesteron, tyckte inte att hypofysen behövde kollas upp. Allt var sååå normalt enligt henne, även binjurefunktionen. Kerstin och Lisa har nu tittat på provsvaren och anser tvärtom att provokationstestet för min binjurefunktion inte alls visar normala värden utan tvärtom för låga. När Endokrin ringer mig ska jag minsann säga åt dem att jag anser att ST-läkaren (som tack och lov inte jobbar där längre har jag fått veta) har gjort fel och att jag vill ha en bättre utredning och bedömning av bland annat binjuretestet. Ska lyssna på deras förslag till dosering och om det inte verkar vettigt så ska jag kräva det som Kerstin har föreslagit mig gällande Levaxin och Lio samt nytt provokationstest. Tur att Lisa, Kerstin och Sanna finns att rådfråga än så länge!

De prover jag fick lämna nu i fredags var TSH, T4 fritt, T3 fritt. Och jag hade åtminstone lyckats tjata mig till att få lämna Vitamin D, Kobalamin, Folat, Ferritin, Järn, Transferrinmättnad, Transferrin. Jag vet att det är samma prover som vi lämnat för studien denna vecka, men det har ju inte Endo någon koll på.

Viktökningen sedan i januari har gjort att jag har gått upp drygt hälften av de dryga 14 kilo jag gick ner under hösten. Eftersom jag inte ser någon stopp på ökningen så har jag nu bestämt mig för en pulverdiet, trots att jag tidigare bestämt att jag aldrig mer ska banta. Har gått ner förr med pulver och jag vet att det är kortsiktigt, ej hållbart och fel på alla sätt. Men jag är nu desperat. Det är tungt att väga så här mycket och jag måste stoppa det. Jag är glad över det kyliga vädret, eftersom att väga så här mycket innebär att det är onaturligt svettigt och jobbigt när termometern kryper upp över 20 grader. I går, lördag 3/6, började jag en pulverdiet på 600 kcal/dag. Jag har bytt en av de fyra pulverpåsarna mot en grön smoothie som jag gör av färska grönsaker så att jag ska få i mig fibrer och mer nyttigheter. Jag tänker hålla på i 7 veckor, fram till min dotters bröllop. Vill inte heller se ut som den badboll jag är nu, på bröllopsbilderna.

Jag har fått tillbaka astman och har nu börjat med mediciner igen. Suck, jag som var så glad att det hade försvunnit. Om jag har tur så är det bara ett tillfälligt bakslag.

Rygg och nacke är på bättringsvägen, går hos min kiropraktor. Stor skillnad i rörlighet och värk mot tidigare, men eftersom jag har gått med det så länge så tar det förstås tid att bli bra. Det går lite upp och ner.

3. Stressnivå och vad ni provat för hanteringsstrategier
    Känner inte så mycket stress för tillfället. Situationen på jobbet är som vanligt förstås, men min strategi är att bolla tillbaka negativiteten min chef håller på med, på henne själv. Jag försöker att inte låta det tynga mig. Tänker anmäla henne för allt hon har gjort/gör mot mig, men har ännu inte orkat ta itu med det.

Försöker börja med Relaxatorn igen, men glömmer bort det hela tiden trots att den lilla burken står framme. Märker att jag blir stressad av krav och även om jag tycker att Relaxatorn är toppen, så mäktar jag inte med även den just nu. Kommer dock att ta upp det så fort jag orkar.

4. Hur det gått att öka fysisk aktivitet
    Orkar inte med så mycket. Går ca 10 000 steg per dag på vardagarna till och från pendeln till kontoret. Har tänkt att utöka det med att gå ytterligare 30 min hem från pendeltåget, men känner mig som en urvriden disktrasa varje dag så jag orkar inte. Varenda cell i min kropp känns tömd på energi. Jag är som ett urladdat batteri.

Har i alla fall jobbat lite i trädgården, vilket jag normalt sett älskar, men inte orkar lika ofta som tidigare. Har till och med fått lite träningsvärk emellanåt, vilket känns friskt och härligt.

5. Sömn
    Sover rätt ojämnt, vissa dagar bara 5 timmar och ibland 8 timmar. Lika trött när jag vaknar oavsett. Tejpar alltid munnen. Jag sover med cpap sedan några år tillbaka och det hjälpte mot tröttheten förut eftersom jag hade grav sömnapné. Men numera hjälper det inte när tröttheten beror på hypotyreosen/hormonobalansen. Är trött på ett helt annat sätt som är mycket jobbigare nu. Hoppas kunna sluta med cpap när övervikten försvinner.

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.