-
2017-03-26 kl. 12:51 #1139
Cathrine
Deltagare1) Hur det går m diet + tillskott
Planerar som vanligt min mat för en vecka i taget och veckohandlar, så det är inga problem med maten, men jag roterar inte allt. Elimineringsdieten fungerar som vanligt bra, förutom socker. Har ett ruskigt sötsug så jag äter choklad alldeles för ofta. Och för mycket salta cashewnötter. Typiskt tröstbehovsbeteende nu när jag är stressad och nedstämd.
2) Allmäntillstånd och ev förändringar i hur ni mår, dvs ev nya symtom o/e förbättringar.
Är så fruktansvärt trött, orkar ingenting. Är inte mig själv, bokar av roliga saker eftersom jag inte orkar med. Problem med minne, koncentration och engagemang.
Har varit sjukskriven i två veckor i två perioder med en dag emellan. Först en vecka för värken i mitt vänstra knä, som jag inte ens kunde stödja på. Min läkare på vårdcentralen skickade mig till röntgen eftersom han misstänkte artros. Jag fick sedan ett brev med beskedet att röntgen inte visade något, men ingen info om ytterligare utredning, trots att han sa att han skulle skicka mig till annan röntgen och ultraljud om det första inte visade något.
Blir så trött på vårdcentralen, de underlättar inte precis. De har inga besökstider, inte ens tfn tider, att erbjuda förrän långt långt fram. Och nu har de ändrat drop-in-systemet så att en sköterska först ska avgöra om det är tillräckligt akut. Mitt knä som jag fortfarande har ont i, ansågs inte vara akut, skulle få en tid först efter en månad!! Helt otroligt. Med vila så blir knät bättre, men har fortfarande ont och kan inte sitta på huk eller gå längre sträckor.
Jag tog mig till jobbet måndag 20/3, var helt slutkörd när jag kom hem. Mådde inte särskilt bra eftersom min chef trakasserar mig och ger mig pikar för att jag varit sjuk. Hennes beteende har pågått i ett år, facket har varit inblandat, så hon har fått be mig om ursäkt. Men hon ändrar bara taktik och gör saker på ett mindre tydligt sätt och det är ännu värre eftersom jag har svårt att bevisa det hon gör. Jag mår skitdåligt av det här. En långvarig, nedbrytande stress. Önskar jag hade råd att gå i väldigt tidig pension för jag vet inte hur det här ska sluta.
På tisdag morgon 21/3 skulle jag börja lätt ryggträning i grupp hos sjukgymnasten eftersom jag är så stel i rygg, nacke och axlar. En gammal trafikolycksskada som alltid förvärras av stress. Men efter 20 minuter så får jag en enorm yrsel, huvudvärk och mår fruktansvärt illa. Måste ligga ner med kräkspåse bredvid, medan resten av gruppen slutför programmet. Och när sjukgymnasten börjar fråga hur jag mår och om jag upplever stress just nu, så börjar jag störtgråta. Inser att det enda jag tänker på är att jag inte kommer att kunna ta mig till jobbet och att chefen nu får ytterligare möjlighet att trycka till mig. Det kändes förfärligt. Sjukgymnasten sa att jag hade en ångestattack. Jag vet inte hur det känns, har inte haft det förut. Kunde inte ta mig ut därifrån förrän efter 2,5 timme och då i taxi hem, eftersom illamåendet inte gick över. Somnade direkt jag kom hem av pur utmattning. Sjukskrev mig igen. Har försökt nå läkare men sköterskan på vårdcentralen ger mig ingen tid förrän i slutet av april!! På grund av illamåendet var jag tvingad att ställa in den tid jag ordnat hos privat ortoped, det var inte möjligt att åka in till stan.
Eftersom jag inte har något läkarintyg så måste jag till jobbet på måndag, fast jag har ont i nacke och rygg. Har huvudvärk och lättare illamående. Det beror så klart på nacken.
Det märks i kroppen på flera sätt att jag är stressad. Har de senaste tre veckorna haft herpesutbrott på läpparna. Så fort ett läker kommer ett nytt. Har haft blåsor och ont inne i munnen också.
Viktuppgången fortsätter, idag 96,2 kg. Suck. Har stått still sen i januari och nu sakta uppåt igen. Inte så konstigt: stressad, har värk, oroad, sover inte så bra pga tankar på jobbet, utmattad, orkar inte träna, nedstämd.
Nästäppan kvarstår. Men tejpar ändå munnen när jag ska sova. Lite otäckt, måste ibland ta till nässpray.
Min läkare på vårdcentralen har konstigt nog inte hört av sig angående hypofysproverna (som togs på uppmaning av Kerstin Brismar): Kortisol, Prolaktin, tillväxthormon GH och IGF-1. Jag har dock själv sett i appen 1177 att mitt morgonkortisol är lågt, ligger långt under referensvärdet. Mailade Kerstin som vill att jag säger till läkaren på vårdcentralen att remittera mig till endokrinkliniken för kontroll av hypofys-binjureaxeln och för en MR/CT av hypofysen. Så på måndag ska jag ringa och försöka tjata mig förbi sköterskan. Suck, jag orkar inte det här…
3) Stressnivå och vad ni provat för hanteringsstrategier
Har en stress som ligger och mal hela tiden pga jobbsituationen. Försöker koppla av genom att lyssna på roliga podcasts. Läser böcker men har lite svårt med koncentrationen.
4) Hur det gått att öka fysisk aktivitet
Nästan obefintlig pga utmattning och tidvis ont i knä.
5) Sömn
Sover inte alls bra nu pga jobboro.
- Detta ämne redigerades för 6 år, 8 månader sedan av Cathrine.
Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.