-
2016-12-08 kl. 19:50 #994
Cathrine
DeltagareVeckorapport 49 (1-7/12)
1) Hur det går m diet + tillskott
Det funkar bra. Jag o sambon var på en liten semesterresa till Göteborg tre dagar, bodde på hotell och åt gott till frukost, lunch och middag. Det gick alldeles utmärkt, både på kött- och veganrestauranger, och avvek inte från min kostplan. Men rotationen fick förstås stryka på foten lite.
Jag hade tänkt att inte återintroducera några livsmedel förrän om tidigast 6 månader, men i Gbg var det linser i några maträtter som jag åt. Och här hemma har jag nu provat linser igen. Vet inte om jag reagerar. Det kan väl inte vara därför som jag känner mig så trött och hängig igen? Eller?
2) Allmäntillstånd och ev förändringar i hur ni mår, dvs ev nya symtom o/e förbättringar.
Under resan till Göteborg var jag pigg och hade ork. Vi promenerade överallt och min stegmål slogs trefalt varje dag. Hade jättekul, vi var bla på operan och såg musikalen Hair. På lördagkväll när vi kommit hem igen var jag jättetrött, hade lite ont i halsen. Somnade redan kl 19 och sov 11,5 timmar!! Det har inte hänt sen 20-års åldern. Och sen dess har jag varit helt utpumpad. Jobbade måndag o tisdag, men orkade ingenting. Sjukskrev mig på onsdagmorgonen och har vilat i två dagar. Imorgon fredag måste jag tyvärr till jobbet, trots att jag inte orkar. Jag vet inte varför jag känner mig så totalt utmattad och deppig. Det kanske är en förkylning som inte bryter ut riktigt. Tror inte det beror på resan eftersom vi verkligen kopplade av och jag tog inte ut mig.
Min läkare på vårdcentralen ringde idag o oroade sig för mina låga TSH-värden, men han är osäker på doseringen eftersom jag har kombinationsbehandling Levaxin o Lio. Han vill nu höja Levaxin lite varannan dag o så ska jag ta nya prover om 6 veckor igen.
Min psoriasis är värre än någonsin och min hudläkare kan inte ta emot förrän 17/1 för ny Bucky-behandling (=strålning). Tills dess ska jag använda Daivobet på kvällen. Jättejobbigt eftersom håret blir fett och måste tvättas på morgonen. Dessutom är det en stark steroid som påverkar binjurarna och försvagar immunförsvaret. Och det är ju helt fel för mig!!
3) Stressnivå och vad ni provat för hanteringsstrategier
Har ingen koncentration och känner mig stressad över alla metoder jag måste prova nu. Har inte hunnit se alla videos om andningstekniken ännu o har inte börjat öva ännu. Jag kan inte koncentrera mig ens för att läsa böcker.
4) Hur det gått att öka fysik aktivitet
Har inte tillräckligt med ork efter jobbet för att ta itu med ngt utöver mina dagliga steg. Förutom när vi var i Gbg, för då orkade jag mycket. Har en bra utformad plan för både styrka och kondition, det gäller bara att ta tag i det. Tänkte börja nu på lördag, men nu har jag ont i halsen o är så trött igen, får se hur det går.
5) Sömn
Funkar rätt bra, somnar oftast ca 22, men blir inte alltid det antal timmar jag vill ha. Vaknar alltid jättetidigt.
- Detta ämne redigerades för 6 år, 10 månader sedan av Cathrine.
Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.