• 2017-01-11 kl. 22:05 #1051
    Cathrine
    Participant

    Veckorapport v2 + sammanfattning v51-v1 (16/12 – 11/1)

    1) Hur det går m diet + tillskott

    Maten fungerar bra och allt känns helt naturligt. Det har blivit vardag för mig att utesluta mejeri, gluten och ägg inkl övriga livsmedel som jag ska undvika i minst ett år. Kommer nog aldrig att återgå till dem, känner ingen längtan alls o det är enkelt att hitta alternativ. Matrotationen är jag inte fullt lika strikt med. Jag är sedan många år van att planera familjens veckomatsedel o har alltid roterat, även om det inte gällt samtliga ingredienser, som nu.

    Jag har försiktigt återinfört vissa livsmedel som linser och chili, men äter dem sällan. Eftersom de en gång stått på min ”svarta lista” så känner jag mig inte så sugen på dem. Lite varningsmärkta mentalt för mig. Men har inte känt mig dålig av dem.

    På julafton åt jag lite choklad och knäck som förstås innehöll grädde. Men inget hände, jag mådde bra ändå. Gissar på att det dels var så små mängder, men också att tarmen kommit en bit på väg vad gäller läkning.

    Är osäker på om jag äter tillräckligt med fett, förstår inte alls den där fettlistan vi fick. Behöver prata med Sanna om det.

    Funderar också över att mina värden visade en kropp som brinner av inflammation och rekommendationen var att basa den. Rött kött skulle undvikas mm. Vid nästa provtagning hade jag lågt ferritin och nu skulle jag plötsligt äta rött kött 5 ggr/vecka. Hur går det ihop? Förstår inte riktigt hur jag ska hantera det.

    Kosttillskotten äter jag och nu mer än någonsin. Jag är uppe i 54 kapslar/tabletter per dag plus UltraInflamX o droppar. Inga problem, bara det blir rätt. Vill gå igenom mitt kosttillskottschema med Sanna.

    2) Allmäntillstånd och ev förändringar i hur ni mår, dvs ev nya symtom o/e förbättringar.

    Slutade med astmamedicin v 49-50 eftersom jag inte kände något behov av det. Fick lite känningar i luftrören med slembildning v 51-52 o blev osäker på om jag gjort rätt som slutat med medicinen. Men jag höll ut och sedan v 1 är allt bra igen. Jag verkar vara fri från astma tjoho!!

    Andningsträningen är toppen. Jag började den 2/1 o tejpar också munnen varje natt. Jag andas vad jag vet aldrig med munnen i vaket tillstånd, utom när jag tidigare orkade löpträna då jag blev andfådd. Orkar inte anstränga mig till den nivån ännu. Sover med cpap eftersom jag har sömnapné, men har hittills ändå varit trött på morgnarna, trots cpap. Har trott att masken gjort att jag sovit med stängd mun. Men uppenbarligen inte, för sedan jag börjat tejpa munnen så känner jag mig mycket mer utvilad på morgnarna. Fantastiskt.

    Har haft väldigt ont i rygg, axlar och nacke med väldig huvudvärk under ca 4 veckor. Har min gamla whiplashskada som brukar spöka, särskilt under stress. Hela julledigheten (3 veckor), hade jag ont och var väldigt stel i nacken. Ville inte gå till kiropraktor den här gången utan ville se om det kunde bli bättre ändå. Det har blivit mycket bättre. Vad det beror på vet jag inte. Mindre stressad?

    Började för en kort tid sedan med Agnus castus-dropparna och 5-HTP och tycker mig redan märka en stor skillnad. Känner mig mer motiverad, engagerad och gladare.

    3) Stressnivå och vad ni provat för hanteringsstrategier
    Var julledig 20/12 – 9/1 o kände mig avstressad först den sista veckan. Jag hade trott att jag inte var så stressad, men märkte en enorm skillnad när jag varit ledig några veckor.

    Har inte provat några avslappningsmetoder annat än att jag verkligen vilat upp mig från alla sorters aktiviteter under julledigheten. Precis vad jag behövde. Jag har äntligen kunnat koncentrera mig tillräckligt för att börja läsa böcker igen. Har saknat det så mycket. Det senaste året har jag inte klarat av att koncentrera mig på att läsa. Nu är jag på bättringsvägen.

    Började jobba i måndags och har försökt köra min mindfulnessapp under jobbdagen, men misslyckats. Ska inte ge upp.

    4) Hur det gått att öka fysisk aktivitet
    Funkar inte alls, har latat mig igenom mina tre veckors julledighet, raka motsatsen till vad jag hade planerat. Men har varit/är mentalt utmattad. Jag erkänner att jag avskyr att träna just nu, tycker att det är så tråkigt. Samtidigt vet jag att jag brukar tycka att det är ok bara jag kommer igång. Och för 3-4 år sedan, tränade jag 3 ggr/vecka och tyckte att det var toppen. Men nu känns allt så trögt, har ingen lust att komma igång, trots att jag lagt upp en bra träningsplan. Känner mig faktiskt stressad att måsta börja träna o det gör att mitt motstånd blir ännu större. Jag promenerar 8000-11000 steg varje dag i alla fall och går i alla trappor jag stöter på, så vardagsmotionen är bättre.
    Att börja träna och mindfulness är min största utmaning just nu.

    5) Sömn
    Funkar bra, somnar oftast strax före 22, kliver upp kl 5. Att tejpa munnen är en riktig hit, känner mig mer utvilad

    • Detta ämne redigerades 3 år, 10 månader sedan av Cathrine.

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.